czwartek, 26 września 2013

Właściwe ustawienie fotela i lusterek na egzaminie w WORD to nie tylko wymóg egzaminacyjny

Jednym z elementów egzaminu na prawo jazdy jest właściwe ustawienie fotela. Pozornie banalne zadanie ma duże przełożenie na Twoje bezpieczeństwo.

Zimny łokieć lub ekierka, jednoręki bandyta, mydełko Fa (pchanie kierownicy zamiast jej ciągnięcia) - sposobów na jazdę jest wiele, ale żaden z nich nie jest prawidłowy. Ani bezpieczny. Można wręcz powiedzieć, że jazda na zimny łokieć jest jak papierosy.

Co ciekawe, celują w tym kierowcy, albo bardzo młodzi wiekiem, albo tacy, którzy za kółkiem czują się zbyt pewnie. Najwyraźniej, wychodząc z założenia, że odprężona pozycja jest mniej męcząca, zanadto odchylają oparcie fotela. Niektórzy do tego stopnia, że oglądają świat przez boczną... tylną szybę.


Właściwa pozycja za kierownicą - banał?

Gdy: Siedzisz zbyt blisko kierownicy
Grozi Ci: Brak możliwości szybkiej reakcji - łokcie kolidują z tułowiem, punkt oparcia ciała przeniesiony częściowo na kierownicę, którą przez to trudniej obracać, oraz "nokaut" w razie wypadku czołową poduszką gazową wybuchającą zbyt blisko twarzy

Gdy: Siedzisz za daleko
Grozi Ci: Utrudnione obracanie kierownicą, której wieniec w tej pozycji zbyt łatwo może się wyślizgnąć, brak precyzji w operowaniu pedałem sprzęgła i hamulca; niemożność wystarczająco mocnego wciśnięcia pedału podczas hamowania awaryjnego, w razie zderzenia czołowego realne ryzyko złamania prawej kości udowej, stawu biodrowego i miednicy (skutek naciskania pedału hamulca nogą wyprostowaną w kolanie)

Gdy: Masz zbyt luźny, źle wyregulowany pas bezpieczeństwa
Grozi Ci: Ryzyko złamania żeber, obojczyka, obrażenia wewnętrzne jamy brzusznej, wyślizgnięcie się spod pasa, przecięcie tętnicy szyjnej, uderzenie w kierownicę siłą niewiele mniejszą od tej, jaka towarzyszy uderzeniu bez zapiętego pasa

Gdy: Masz zbyt nisko ustawiony zagłówek
Grozi Ci: Ryzyko ciężkiego urazu odcinka szyjnego (włącznie ze złamaniem kręgów) kręgosłupa wskutek najechania od tyłu przez inne auto (szczególnie niebezpieczne i przez lata niedoceniane uderzenia typu whiplash- smagnięcie biczem)


Przygotuj się do jazdy

Właściwa pozycja za kierownicą ma przede wszystkim zapewnić Ci bezpieczeństwo.
Właściwe ustawienie fotela i kierownicy zajmuje dosłownie kilkadziesiąt sekund!

  1. Przesuń fotel tak, aby twoja lewa noga pozostała lekko zgięta w kolanie po wciśnięciu do końca pedału sprzęgła. W autach z automatyczną skrzynią biegów - po położeniu całej stopy na podłodze obok pedału hamulca.
  2. Poszukaj optymalnej dla siebie wysokości siedziska fotela. Masz tutaj sporą dowolność, ale unikaj skrajności.
  3. Wyreguluj kąt pochylenia oparcia fotela do takiej pozycji, by dotknąć szczytu kierownicy przegubem wyprostowanej ręki, bez odrywania pleców od oparcia fotela.
  4. Jeżeli wciąż czujesz dyskomfort, masz np. wrażenie, że pedały znajdują się za blisko, a kierownica zbyt daleko, użyj regulacji osiowej kierownicy. Niektóre samochody mają więcej możliwości regulacji, np. podparcia lędźwiowego odcinka kręgosłupa, podparcia ud - warto z nich skorzystać.
  5. Wyreguluj zagłówek, tak by znajdował się na wysokości szczytu głowy.
  6. Dopiero teraz ustaw wszystkie lusterka.
  7. Zapnij pas. Skoryguj górny punkt jego mocowania, tak by znalazł się w połowie szerokości obojczyka. Dociągnij pas, żeby ściśle przylegał.
  8. Podczas jazdy zawsze staraj się trzymać kierownicę oburącz, układając dłonie w pozycji za piętnaście trzecia lub za dziesięć druga.

Na temat

Czym jest martwy punkt?
Bezpiecznie i wygodnie za kierownicą
Nauka zimowej jazdy
Jak ustawić lusterka?
Mamo, pasy. A po co? Przecież ja wiem gdzie jestem
Ustawienie fotela i lusterek - po co mi to?
Ubranie - nauka zimowej jazdy
Zniesione kursy na prawo jazdy?

środa, 25 września 2013

Próbny egzamin teoretyczny w WORD? To już możliwe!

WORD Zamość wprawdzie nie umożliwia przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy, ale może już niedługo...?

WORD Tarnobrzeg jako pierwszy w Polsce umożliwia przeprowadzenie praktycznego i teoretycznego egzminu na prawo jazdy.

Sala symulacji egzaminu teoretycznego

Najbardziej oczekiwaną przez kursantów zmianą jest możliwość odbycia egzaminu próbnego na placu egzaminacyjnym, na terenie ośrodka. Takie usługi wiele ośrodków egzaminacyjnych w kraju. Tarnobrzeski WORD w swojej ofercie wyszedł jednak znacząco przed szereg i jako pierwszy uruchamia salę symulacji egzaminu teoretycznego, gdyż nowy egzamin teoretyczny stał się zmorą dla kursantów.


Każdy, kto zdecyduje się zdawać egzamin w Tarnobrzegu będzie mógł bezpłatnie skorzystać z próbnego egzaminu teoretycznego z wykorzystaniem pilotów, które są na egzaminie właściwym - mówi dyrektor WORD. Symulacja odbywa się w specjalnie przystosowanej do tego celu sali. Kandydat korzysta z takiej samej klawiatury i programu o takiej samej funkcjonalności, jaki wykorzystywany jest w trakcie egzaminu państwowego.

Egzamin próbny na placu WORD

Kursanci mogą zweryfikować swoje umiejętności na samochodzie egzaminacyjnym WORD pod nadzorem pracownika ośrodka egzaminowania. Próbny egzamin praktyczny przeprowadzany jest poniedziałku do piątku w godzinach od 16-20, w sobotę wynajmowany jest zaś szkołom nauki jazdy, które będą mogły prowadzić szkolenie ze swoimi kursantami.
Egzamin na prawo jazdy samochodem OSK

Sala symulacji i udostępnienie placu kursantom to nie wszystko. WORD umożliwia zdawanie egzaminu na prawo jazdy samochodem OSK, czyli tym na którym odbywa kursant odbywał szkolenie. Możliwość ta dotyczy jednak egzaminu na kategorię B1, C1, C1+E, C, C+E, D1, D, D1+E, D, D+E, o ile spełniają warunki ogólne oraz wynikające z przepisów szczegółowych.

wtorek, 24 września 2013

Z WORD-ów po cichu znikają absurdalne pytania w teście na prawo jazdy

Ani PWPW ani ITS nie przyznają się do kwiatków jakie można spotkać w testach na prawo jazdy.  Jak podaje Forsal.pl czyszczenie swoich baz pytań przeprowadza zarówno ITS jak i PWPW, chociaż żadna z tych firm się do tego nie przyznaje. Z testów na prawo jazdy znikają więc po cichu pytania o długość drążka zmiany biegów czy wymiary tablicy rejestracyjnej.

Więcej na stronie WORD Zamość w tekście Z testów znikają absurdalne pytania.

poniedziałek, 23 września 2013

Komendy do zmiany kierunku jazdy podczas egzaminu w WORD

Jak wydawane są komendy do zmiany kierunku jazdy podczas egzaminu w WORD?
Podczas egzaminu na prawo jazdy spotkać się możesz z trzema rodzajami komend dotyczących zmiany kierunku jazdy:

  • "Na skrzyżowaniu w..." (lewo, prawo).
  • "Jedziemy w kierunku..." (Tomaszowa, Hrubieszowa) lub "Utrzymujemy kierunek na..." (Tomaszów, Hrubieszów) - przez wszystkie skrzyżowania jedziemy w kierunku miasta określonego w komendzie egzaminatora - aż do odwołania komendy - zwracamy uwagę na znaki kierunku.
  • Brak jakiejkolwiek komendy - zwracamy uwagę na znaki nakazu i zakazu.


  • Komendy podczas egzaminu na prawo jazdy wydawane są w sposób jasny jednoznaczny i czytelny.
  • Jeśli nie zrozumiełeś/aś lub nie dosłyszałeś/aś komendy - poproś o jej powtórzenie.
  • Jeśli z jakiegoś powodu pomyliły Ci się kierunki jazdy - nie zmieniaj go w ostatniej chwili - takim działaniem stwarzasz zagrożenie w ruchu drogowym a to z kolei jest przyczyną przerwania egzaminu ze skutkiem negatywnym.
  • Jeśli nie zdążysz zmienić pasa ruchu na właściwy do skrętu na skrzyżowaniu - nie zmieniaj go tuż przed skrzyżowaniem - tam wyznaczone są linie ciągłe których najechanie lub przejechanie jest traktowane jako błąd. Egzaminator chciał w lewo, Ty pojechałeś/aś w prawo - trudno. Nic wielkiego się nie stało - prawie na pewno taka jazda nie będzie oceniona jako błąd. Jeśli zaś za wszelką cenę będziesz chciał/a pojechać w lewo, zgodnie z poleceniem egzaminatora, przejeżdżając przez linię ciągłą - taka jazda na pewno oceniona zostanie negatywnie - pierwszy błąd.
  • Egzaminator też jest kierowcą
  • Nie traktuj egzaminatora jako osoby która za wszelką cenę chce Cię oblać! Jego zadaniem jest sprawdzenie Twoich umiejętności!
  • Egzaminator nic nie mówi podczas jazdy? Milczy dlatego aby Cię nie rozpraszać.
  • Na egzaminie prezentujesz swoje umiejętności w prowadzeniu samochodu a nie pokazujesz, że potrafisz zdać egzamin. Potrafisz przecież całkiem nieźle jeździć - pokaż to!

Egzamin na prawo jazdy: stawki opłat WORD

Stawki opłat za przeprowadzenie egzaminu na prawo jazdy obowiązujące od 19 stycznia 2013

Nowe stawki opłat ustalone zostały w oparciu o Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 16 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za przeprowadzenie egzaminu państwowego oraz stawek wynagrodzenia związanych z uzyskaniem uprawnień przez egzaminatorów (Dz. U. poz. 78).

Cennik egzaminów:

Egzamin teoretyczny 30 zł
Egzamin praktyczny na kategorę AM prawa jazdy 140 zł
Egzamin praktyczny na kategorę A1, A2 lub A prawa jazdy 180 zł
Egzamin praktyczny na kategorę B prawa jazdy 140 zł
Egzamin praktyczny na kategorę B1, C1, D1 lub T prawa jazdy 170 zł
Egzamin praktyczny na kategorę C, D lub B+E prawa jazdy 200 zł
Egzamin praktyczny na kategorę C1+E, C+E, D1+E lub D+E prawa jazdy 245 zł

niedziela, 22 września 2013

Egzamin w WORD samochodem z nauki jazdy?

To już możliwe. Niestety, kursanci nauk jazdy w Zamościu będą musieli póki co zdawać egzaminy na samochodach WORD-u. Może jednak wkrótce ten stan rzeczy ulegnie zmianie.

Jako pierwszy i jedyny w Polsce WORD w Zielonej Górze zgadza się, by kursanci zdawali egzamin na prawo jazdy w samochodach swoich szkół nauki jazdy.

Dyrektor zielonogórskiego WORD uznał, że skoro WORD-y mogą leasingować lub dzierżawić auta do egzaminowania od dilerów samochodowych, mogą także wynajmować je od szkół nauki jazdy. Warunkiem wykorzystania samochodu OSK na egzaminie jest wyposażone go w kamery. Egzaminatorzy mogą zabrać zapis z kamer do swojego archiwum. Mają także prawo do przetestowania auta pół godziny przed egzaminem. Egzaminy mogą zdawać tylko kursanci szkoły, do której należy auto.

W Europie, USA, kursanci mogą zdawać egzamin na autach, którymi codziennie jeździli. Wiedzą, jak gładko chodzi sprzęgło, skrzynia biegów, kiedy wrzucić wyższy bieg. Przesiadka do nieznanego auta WORD-u to dodatkowy stres. - Wiele osób, które świetnie sobie radzą za kółkiem, oblewa sprawdzian, bo zżera je trema.

W WORD zwalniają egzaminatorów

Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego zwalniają egzaminatorów - donosi RMF FM. Wynikają ze zmian wprowadzonych w egzaminach na prawo jazdy przez ministerstwo transportu.

Po wprowadzeniu zmian w testach na prawo jazdy ilość osób podchodzących do części teoretycznej egzaminu spadła o ok 25 procent, w niektórych WORD-ach ilość egzaminów teoretycznych spadła o połowę. Do tego ministerstwo kolejny raz zachwiało rynkiem, bo dało komunikat, że testy będą zmienione - w domyśle uproszczone.

Nie było jednak jasnego i czytelnego komunikatu - kiedy. Kursanci bojąc się obecnych testów po skończeniu kursu na prawo jazdy nie zapisują się na egzamin, czekając na zmiany. W związku z tą sytuacją, np. w Lublinie zwolnionych zostało 6 z 25 egzaminatorów. Podobnie jest w niemal całym kraju. Egzaminatorzy, którzy wciąż pozostają zatrudnieni mają zmniejszone etaty, np. do 7/8 czy 3/4.

sobota, 21 września 2013

Egzamin praktyczny z pierwszej pomocy w WORD?


Niewykluczone, że na egzaminie na prawo jazdy znajdzie się dodatkowy egzamin z pierwszej pomocy przedmedycznej. I to praktyczny: z użyciem fantoma i defibrylatora. W WORD przeprowadzać go mają lekarze lub ratownicy medyczni. Takie rozwiązanie proponuje posłanka PO, Beata Bublewicz.


Jeżeli rzeczywiście tak się stanie, to zmiany mogłyby wejść w życie za rok od uchwalenie przepisów. Taki okres przejściowy wprowadzili do projektu pomysłodawcy.


W rozmowie z RMF FM autorka pomysłu przekonuje:
Wiele ofiar wypadków drogowych udałoby się uratować, gdyby ich uczestnicy lub świadkowie znali zasady udzielania pierwszej pomocy. W związku z tym zastanawialiśmy się, gdzie jest takie miejsce, taki moment w życiu dorosłego człowieka, kiedy mógłby profesjonalnie nauczyć się udzielania pierwszej pomocy. Doszliśmy do wniosku, że jest to oczywiście egzamin na prawo jazdy. Każdy kandydat na kierowcę musi umieć udzielić pierwszej pomocy. 


Zdaniem Beaty Bublewicz teoretyczny egzamin z pierwszej pomocy wchodzący w skład testów na prawo jazdy który obowiązuje obecnie to fikcja:
Najlepiej, żeby taki egzamin był przeprowadzany w praktyce. Jak kierowca, który nadjedzie po wypadku, udzieli pierwszej pomocy to da poszkodowanej osobie szansę i tak na to trzeba patrzeć.

Egzamin z udzielania pierwszej pomocy w WORD przeprowadzany będzie pod okiem lekarzy lub ratowników medycznych.

Nie będzie konieczności dodatkowych zajęć w szkołach. Już teraz kurs na prawo jazdy obejmuje co najmniej dwie godziny zajęć z pierwszej pomocy.

Źródło RMF.FM / wordzamosc.pl